HS 2nd
Year Education – Previous Year Solved Question Paper
Section –
A
Fill in
the blanks (Any Six)
(a) The
programme which was suggested in National Policy on Education, 1986 for
improvement of primary education was known as —
Answer: Operation Blackboard
উত্তৰ: অপাৰেচন
ব্লেকব’ৰ্ড
(b) The
first open University established by Central Government of India is —
Answer: Indira Gandhi National Open University (IGNOU)
উত্তৰ: ইন্দিৰা
গান্ধী ৰাষ্ট্ৰীয় মুক্ত বিশ্ববিদ্যালয় (IGNOU)
(c) World
Population Day is observed on —
Answer: 11th July
উত্তৰ: ১১
জুলাই
(d)
Learning by insight is the contribution of the _____ school of Psychology.
Answer: Gestalt School
উত্তৰ: গেষ্টাল্ট
মনোবিজ্ঞান বিদ্যালয়
(e) When
time gap between learning and remembering is long then it is known as _____
memory.
Answer: Long-term memory
উত্তৰ: দীঘলীয়া
স্মৃতি
(f) The
Latin root of the word “Interest” means —
Answer: To concern / to be important
উত্তৰ: আগ্ৰহ
বা গুৰুত্ব থকা
(g) _____
is the measure of central tendency which occurs most frequently.
Answer: Mode
উত্তৰ: বহুলক
Section –
B
One
Sentence Answer (Any Six)
(h) Which
commission suggested 11 years of secondary education in Assam?
Answer: Mudaliar Commission
উত্তৰ: মুদালিয়াৰ
আয়োগ
(i) Who
named distance education as “telemetric teaching”?
Answer: G. Dohmen
উত্তৰ: জি.
ড’হমেন
(j) Write
the name of the psychologist who believed that memory can be improved through
practice.
Answer: Hermann Ebbinghaus
উত্তৰ: হাৰমান
এবিংহাউচ
(k) In
which year Stockholm Conference was held?
Answer: 1972
উত্তৰ: ১৯৭২
চন
(l)
Mention one social quality of a mentally healthy person.
Answer: Social adjustment
উত্তৰ: সামাজিক
সমন্বয় ক্ষমতা
(m) Write
the formula for determining median from group data.
Answer:
Median = l + [(N/2 − cf) / f] × h
উত্তৰ:
মধ্যমা
= l + [(N/2 − cf) / f] ×
h
(n)
“Learning is both acquisition and retention of habit, knowledge and attitude.”
Who said this?
Answer: Gates
উত্তৰ: গেটছ
Section –
C
Short
Answer Questions (Question by Question)
i. What
does it mean by vocationalization of education?
Answer: It means making education job-oriented by including
vocational and technical skills.
উত্তৰ: শিক্ষাক
জীৱিকামুখী কৰি তোলাক বৃত্তিমুখীকৰণ বুলিও কোৱা হয়।
ii. Write
two defects of secondary education as pointed out by Mudaliar Commission.
Answer:
1.
Over
emphasis on theoretical education
2.
Lack
of diversified curriculum
উত্তৰ:
১.
তত্ত্বীয় শিক্ষাৰ ওপৰত অধিক গুৰুত্ব
২.
পাঠ্যক্ৰমৰ বৈচিত্ৰ্যৰ অভাৱ
iii.
Mention two objectives of correspondence education.
Answer:
1.
To
provide education to working people
2.
To
promote lifelong learning
উত্তৰ:
১.
কৰ্মৰত লোকক শিক্ষা প্ৰদান
২.
আজীৱন শিক্ষাৰ প্ৰচাৰ
iv. What
measures can be taken for imparting value education in school?
Answer: Through moral instruction and ideal behaviour of teachers.
উত্তৰ: নৈতিক
শিক্ষা আৰু শিক্ষকৰ আদৰ্শ আচৰণৰ জৰিয়তে।
v. What
is population education?
Answer: It is education related to population growth, control and
awareness.
উত্তৰ: জনসংখ্যাৰ
বৃদ্ধি, নিয়ন্ত্ৰণ
আৰু প্ৰভাৱ সম্পৰ্কীয় শিক্ষা।
vi. Write
two relationships between learning and maturation.
Answer:
1.
Learning
depends on maturation
2.
Maturation
limits learning
উত্তৰ:
১.
শিক্ষণ পৰিপক্বতাৰ ওপৰত নিৰ্ভৰশীল
২.
পৰিপক্বতাই শিক্ষণ সীমিত কৰে
vii.
Distinguish between true memory and habit memory.
Answer: True memory involves conscious recall, while habit memory
is automatic.
উত্তৰ: প্ৰকৃত
স্মৃতি সচেতন, অভ্যাস
স্মৃতি স্বয়ংক্ৰিয়।
viii.
“Attention is a selective process.”
Answer: Attention selects specific stimuli while ignoring others.
উত্তৰ: মনোযোগে
কিছুমান উদ্দীপনাক বাছনি কৰে আৰু বাকীসমূহ উপেক্ষা কৰে।
ix.
Mention two parts of Law of Exercise.
Answer: Law of Use and Law of Disuse
উত্তৰ: ব্যৱহাৰৰ
নীতি আৰু অব্যৱহাৰৰ নীতি
x. What
is the preventive function of mental hygiene?
Answer: It prevents mental illness and promotes adjustment.
উত্তৰ: মানসিক
ৰোগ প্ৰতিৰোধ কৰি মানসিক সমন্বয় বৃদ্ধি কৰে।
xi. What
is retro-active inhibition?
Answer: New learning interferes with old learning.
উত্তৰ: নতুন
শিক্ষাই পুৰণি শিক্ষাত বাধা সৃষ্টি কৰে।
xii.
Mention two characteristics of interest.
Answer: Dynamic and individual-based
উত্তৰ: গতিশীল
আৰু ব্যক্তিনিৰ্ভৰশীল
xiii.
What is mental hygiene?
Answer: It is the science of maintaining mental health.
উত্তৰ: মানসিক
স্বাস্থ্য সংৰক্ষণৰ বিজ্ঞান।
xiv.
Write two merits of Quartile Deviation.
Answer: Simple and less affected by extreme values
উত্তৰ: সহজ
আৰু চূড়ান্ত মানৰ প্ৰভাৱ কম।
xv. Find
mean and median of the given data.
Answer: Mean = 42.4, Median = 39.5
উত্তৰ: গড় =
৪২.৪, মধ্যমা
= ৩৯.৫
Section –
D
Long
Answer Questions
a)
Discuss the aims of education as highlighted by Kothari Commission.
Answer: The Kothari Commission emphasized national development,
social justice, democracy, modernization, and cultivation of moral and
spiritual values as major aims of education.
উত্তৰ: কোঠাৰী
আয়োগে শিক্ষাৰ লক্ষ্য হিচাপে ৰাষ্ট্ৰীয় উন্নয়ন, সামাজিক ন্যায়, গণতন্ত্ৰ, আধুনিকীকৰণ
আৰু নৈতিক-মূল্যবোধ বিকাশক গুৰুত্ব দিছিল।
b) Write
four objectives of non-formal education.
Answer:
1.
To
educate school dropouts
2.
To
promote adult education
3.
To
provide flexible learning opportunities
4.
To
reduce illiteracy
উত্তৰ:
১.
বিদ্যালয় ত্যাগ কৰা লোকক শিক্ষা প্ৰদান
২.
প্ৰাপ্তবয়স্ক শিক্ষাৰ প্ৰচাৰ
৩.
নমনীয় শিক্ষাৰ সুযোগ প্ৰদান
৪.
নিৰক্ষৰতা হ্ৰাস
c) Write
about the principles of environmental education.
Answer: Environmental education is based on principles like
awareness, conservation, sustainable development, and protection of natural
resources.
উত্তৰ: পৰিৱেশ
শিক্ষাৰ মূল নীতিসমূহ হ’ল সচেতনতা বৃদ্ধি, সংৰক্ষণ, টেকসই উন্নয়ন আৰু প্ৰাকৃতিক সম্পদ সুৰক্ষা।
d) Write
four educational implications of learning by conditioning.
Answer:
1.
Habit
formation
2.
Use
of reinforcement
3.
Importance
of practice
4.
Behaviour
modification
উত্তৰ:
১.
অভ্যাস গঠন
২.
প্ৰেৰণা ব্যৱহাৰ
৩.
অনুশীলনৰ গুৰুত্ব
৪.
আচৰণ পৰিবৰ্তন
e)
Discuss four characteristics of memory.
Answer:
1.
Memory
involves retention
2.
It
requires recall
3.
It
is selective
4.
It
varies from person to person
উত্তৰ:
১.
স্মৃতিত সংৰক্ষণ থাকে
২.
পুনঃস্মৰণৰ প্ৰয়োজন
৩. ই
বাছনি প্ৰক্ৰিয়া
৪.
ব্যক্তিভেদে ভিন্ন
f)
Discuss four physical causes of forgetting.
Answer:
1.
Fatigue
2.
Illness
3.
Old
age
4.
Lack
of sleep
উত্তৰ:
১.
ক্লান্তি
২. ৰোগ
৩.
বুঢ়া বয়স
৪.
নিদ্ৰাৰ অভাৱ
g) What
do you mean by innate and acquired interest?
Answer: Innate interest is inborn, while acquired interest develops
through experience.
উত্তৰ: জন্মগত
আগ্ৰহ স্বাভাৱিকভাৱে থাকে,
আৰু
আৰ্জিত আগ্ৰহ অভিজ্ঞতাৰ জৰিয়তে গঢ় লয়।
h) Write
briefly the characteristics of a mentally healthy individual.
Answer: A mentally healthy person is emotionally balanced, socially
adjusted, and self-confident.
উত্তৰ: মানসিকভাৱে
স্বাস্থ্যবান ব্যক্তি আবেগীয়ভাৱে সমন্বিত, সামাজিকভাৱে খাপ খোৱা আৰু আত্মবিশ্বাসী।
i) Why is
mental hygiene important for healthy living?
Answer: Mental hygiene helps maintain emotional balance and
prevents mental disorders.
উত্তৰ: মানসিক
পৰিষ্কাৰ পৰিচ্ছন্নতাই মানসিক ৰোগ প্ৰতিৰোধ কৰি সুস্থ জীৱন নিশ্চিত কৰে।
j) What
is frequency polygon?
Answer: A frequency polygon is a graphical representation of
frequency distribution using straight lines.
উত্তৰ: বাৰংবাৰতা
বহুভুজ হৈছে সোজা ৰেখাৰ জৰিয়তে বাৰংবাৰতা দেখুওৱা চিত্ৰ।
Section –
E
Essay
Type Questions (Any Four)
a)
Describe the powers and functions of Board of Secondary Education, Assam.
Answer: The Board conducts examinations, prescribes syllabus,
prepares textbooks, and grants recognition to schools.
উত্তৰ: মাধ্যমিক
শিক্ষা বোর্ডে পৰীক্ষা আয়োজন, পাঠ্যক্ৰম নিৰ্ধাৰণ, পাঠ্যপুথি
প্ৰস্তুত আৰু বিদ্যালয় স্বীকৃতি প্ৰদান কৰে।
b) What
is non-formal education? Discuss its need and importance.
Answer: Non-formal education is flexible education outside formal
schools. It is needed for adult learners, dropouts, and lifelong learning.
উত্তৰ: অগতানুগতিক
শিক্ষা হৈছে বিদ্যালয় বাহিৰৰ নমনীয় শিক্ষা। ই প্ৰাপ্তবয়স্ক, বিদ্যালয়
ত্যাগী আৰু আজীৱন শিক্ষাৰ বাবে গুৰুত্বপূৰ্ণ।
c) What
is value education? Discuss its importance in present society.
Answer: Value education develops moral, ethical, and social values
essential for harmonious living.
উত্তৰ: মূল্যবোধ
শিক্ষাই নৈতিক, সামাজিক
আৰু মানবীয় মূল্যবোধ বিকাশ কৰি সমাজত সমন্বয় আনে।
d) What
is learning? Discuss important internal factors of learning.
Answer: Learning is change in behaviour due to experience. Internal
factors include motivation, interest, intelligence, and attention.
উত্তৰ: শিক্ষণ
হৈছে অভিজ্ঞতাৰ ফলত আচৰণৰ পৰিবৰ্তন। প্ৰেৰণা, আগ্ৰহ, বুদ্ধিমত্তা আৰু মনোযোগ আভ্যন্তৰীণ কাৰক।
e) What
is memory? Discuss the role of teacher in improving memory.
Answer: Memory is the ability to retain and recall. Teachers help
through revision, motivation, and proper methods.
উত্তৰ: স্মৃতি
হৈছে সংৰক্ষণ আৰু পুনঃস্মৰণ ক্ষমতা। শিক্ষকে পুনৰাবৃত্তি আৰু উপযুক্ত পদ্ধতিত
স্মৃতি উন্নত কৰে।
f) What
is median?
Answer: Median is the middle value of a distribution when arranged
in order.
উত্তৰ: মধ্যমা
হৈছে সাজি থোৱা তথ্যৰ মাজৰ মান।
g) What
is Quartile Deviation?
Answer: Quartile Deviation is half the difference between third and
first quartile.
উত্তৰ: চতুৰ্থক
বিচ্যুতি হৈছে তৃতীয় আৰু প্ৰথম চতুৰ্থকৰ পাৰ্থক্যৰ অৰ্ধেক।
(a)
Describe the power and functions of Board of Secondary Education, Assam.
English
(Easy Answer):
The Board of
Secondary Education, Assam is responsible for secondary education in Assam.
Its main powers and functions are:
1.
To
conduct HSLC examinations.
2.
To
prescribe syllabus and curriculum.
3.
To
prepare and publish textbooks.
4.
To
give recognition to secondary schools.
5.
To
declare examination results.
6.
To
maintain standard of secondary education in Assam.
Assamese
(সহজ উত্তৰ):
অসমৰ মাধ্যমিক শিক্ষা বোর্ডে ৰাজ্যৰ মাধ্যমিক
শিক্ষাৰ দায়িত্ব লয়।
ইয়াৰ
মুখ্য ক্ষমতা আৰু কাৰ্য্যসমূহ হ’ল—
1.
HSLC
পৰীক্ষা
আয়োজন কৰা।
2.
পাঠ্যক্ৰম আৰু পাঠ্যসূচী নিৰ্ধাৰণ
কৰা।
3.
পাঠ্যপুথি প্ৰস্তুত আৰু প্ৰকাশ কৰা।
4.
বিদ্যালয়ক স্বীকৃতি প্ৰদান কৰা।
5.
পৰীক্ষাৰ ফলাফল প্ৰকাশ কৰা।
6.
মাধ্যমিক শিক্ষাৰ মান উন্নত কৰা।
(h) What
is non-formal education? Discuss the need and importance of non-formal
education.
English
(Easy Answer):
Non-formal
education is the education given outside the formal school system.
It is flexible and does not follow strict rules of school education.
Need and
importance:
1.
It
helps school dropouts.
2.
It
provides education to adults.
3.
It
supports lifelong learning.
4.
It
reduces illiteracy.
5.
It
is useful for working people.
Assamese
(সহজ উত্তৰ):
অগতানুগতিক শিক্ষা হৈছে বিদ্যালয় ব্যৱস্থাৰ
বাহিৰে দিয়া শিক্ষা।
ই
নমনীয় আৰু বিদ্যালয়ৰ কঠোৰ নিয়ম মানি চলিব নালাগে।
ইয়াৰ প্ৰয়োজন আৰু গুৰুত্ব:
1.
বিদ্যালয় ত্যাগ কৰা লোকক সহায় কৰে।
2.
প্ৰাপ্তবয়স্ক লোকক শিক্ষা দিয়ে।
3.
আজীৱন শিক্ষাক উৎসাহিত কৰে।
4.
নিৰক্ষৰতা হ্ৰাস কৰে।
5.
কৰ্মৰত লোকৰ বাবে উপযোগী।
(c) What
is value education? Discuss the importance of value education in present
society.
English
(Easy Answer):
Value
education is the education which develops moral, social and ethical values in
students.
Importance
in present society:
1.
It
develops good character.
2.
It
teaches honesty and discipline.
3.
It
promotes social harmony.
4.
It
helps in personality development.
5.
It
builds responsible citizens.
Assamese
(সহজ উত্তৰ):
মূল্যবোধ শিক্ষা হৈছে নৈতিক, সামাজিক
আৰু মানবীয় মূল্যবোধ বিকাশ কৰা শিক্ষা।
বৰ্তমান সমাজত গুৰুত্ব:
1.
ভাল চৰিত্ৰ গঢ় দিয়ে।
2.
সততা আৰু শৃঙ্খলা শিকায়।
3.
সামাজিক একতা বৃদ্ধি কৰে।
4.
ব্যক্তিত্ব বিকাশত সহায় কৰে।
5.
দায়িত্বশীল নাগৰিক গঢ়ে।
(d) What
is learning? Discuss the important internal factors of learning.
English
(Easy Answer):
Learning is
a process of change in behaviour due to experience.
Important
internal factors of learning:
1.
Motivation
2.
Interest
3.
Intelligence
4.
Attention
5.
Maturity
Assamese
(সহজ উত্তৰ):
শিক্ষণ হৈছে অভিজ্ঞতাৰ ফলত আচৰণৰ পৰিবৰ্তন।
শিক্ষণৰ মুখ্য আভ্যন্তৰীণ কাৰকসমূহ:
1.
প্ৰেৰণা
2.
আগ্ৰহ
3.
বুদ্ধিমত্তা
4.
মনোযোগ
5.
পৰিপক্বতা
(e) What
is memory? Discuss the role of the teacher in improvement of memory of
students.
English
(Easy Answer):
Memory is
the ability to retain, recall and recognize past experiences.
Role of
teacher in improving memory:
1.
Regular
revision of lessons.
2.
Use
of simple teaching methods.
3.
Creating
interest in learning.
4.
Giving
practice and repetition.
5.
Encouraging
students.
Assamese
(সহজ উত্তৰ):
স্মৃতি হৈছে অতীত অভিজ্ঞতা সংৰক্ষণ আৰু পুনঃস্মৰণ
কৰাৰ ক্ষমতা।
ছাত্ৰ-ছাত্ৰীৰ স্মৃতি উন্নত কৰাত শিক্ষকৰ ভূমিকা:
1.
নিয়মিত পুনৰাবৃত্তি কৰোৱা।
2.
সহজ শিক্ষণ পদ্ধতি ব্যৱহাৰ।
3.
পাঠত আগ্ৰহ সৃষ্টি কৰা।
4.
অনুশীলনৰ সুযোগ দিয়া।
5.
ছাত্ৰ-ছাত্ৰীক উৎসাহিত কৰা।